Tina-Marie Qwiberg vinnare i Utstickarpriset 2018

Tina-Marie Qwiberg

Med ett fokus på mat, respekten för livsmedel, odlingen, tillagningen och njutningen utses årets vinnare av Polarbröds Utstickarpris. Av de fem finalisterna food sharing-entreprenören Raphael Fellmer, initiativtagaren bakom Stop Spild Af Mad Selina Juul, den amerikanske restaurantören Dan Barber, författaren och TV-kocken Susanne Jonsson står det nu klart att årets Utstickarpris tilldelas krögaren och dokumentärfilmaren Tina-Marie Qwiberg.

Utstickarpriset instiftades av Polarbröd 2012 för att hylla modiga människor som går sin egen väg och som visar hänsyn och handlingskraft, nytänkande och uthållighet. Som aktör i livsmedelsbranschen vill Polarbröd inspirera fler till att äta god plantbaserad mat. Prisets tema i år är en hyllning till maten och Tina-Marie Qwibergs globala ansats att ställa om till en uthållig livsmedelsförsörjning förankras i myllan på lokal nivå. Hon är den värdiga vinnaren.

Juryns motivering lyder:
Årets vinnare arbetar helhjärtat och med ett brinnande engagemang för en hållbar framtid och en rik matkultur. Med avstamp i matglädje och välsmakande råvaror jobbar hon för en hållbar utveckling i alla led, från bruket av jorden, till råvarornas kvalitet, lagandet av maten och konsumentens upplevelse. Hennes globala ansats förankras i myllan på lokal nivå. Inte bara genom att själv bevisa att det går att odla goda råvaror med ett välmående jordbruk, utan också genom att göra viktiga dokumentärfilmer om ämnet där hon gör svåra frågor tillgängliga för den breda massan. Tina-Marie Qwiberg inspirerar och ger oss hopp om en levande, motståndskraftig och uthållig försörjning.

Om Tina-Marie Qwiberg
Tina-Marie Qwiberg är dokumentärfilmare, odlare och krögare som tillsammans med sin familj driver restaurangen och gästgiveriet Gula Hönan och Tuppens Krog på Gotland. Bortsett från animalieprodukter kommer allt som serveras från familjens egen odling. De senaste 17 åren har Tina-Marie arbetat som dokumentärproducent och driver idag produktionsbolaget Tina-Marie Qwiberg AB som gör naturdokumentära filmer och barnprogram åt SVT och UR. Ett brinnande engagemang för natur, miljö och livsmedelsproduktion och viljan att göra skillnad, har resulterat i filmerna “Bieffekten” och “Den sista skörden”.

— Att få vinna var ett riktigt jäkla halleluja moment. En morot odlad i frisk, levande jord ger mersmak. Kroppen känner det och vips har du ätit två morötter till. En morot odlad i utarmad jord, ger tomhet, du äter max en halv och slänger bort resten. Vi behöver kvalitet istället för kvantitet, säger Tina-Marie Qwiberg.

Prestigefyllda finalister
Bland finalisterna fanns också food sharing-entreprenören och aktivisten Raphael Fellmer, medgrundare av bland annat den volontära plattformen www.foodsharing.de, Selina Juul, grundaren och styrelseordförande för den danska rörelsen Stop Spild Af Mad, en 10-årig dansk NGO som har bidragit till att minska danska konsumenters matsvinn med 14.000 ton de senaste 6 åren, den flerfaldigt prisade amerikansk kocken, restauratören och författaren Dan Barber samt författaren och TV-kocken Susanne Jonsson.

Sveriges mest engagerade jury
I juryn som utsåg vinnaren sitter inga mindre än en av Sveriges främsta hållbarhetsexperter Johan Kuylenstierna, armbryterskan och världsmästaren Heidi Andersson, främjaren av unga sociala entreprenörer Maja Frankel, Bambuser-grundaren Måns Adler tillsammans med Polarbrödsgruppens Karin Bodin och Anna Borgeryd.

Vinnaren i Utstickarpriset presenteras tillsammans med övriga finalister på en prisutdelning på Rosendals Trädgård i Stockholm den 15 november. För mer information eller intresse gällande prisutdelningen, vänligen kontakta Helena Rönnmark på helena.ronnmark@polarbrod.se.

Källa: Polarbröd